Friday, August 12, 2011

MEMBERI LEBIH GEMBIRA DARIPADA MENERIMA : SEDEKAH


Usai solat subuh pada pagi Jumaat ni Abi terpanggil dengan tulisan "MEMBERI LEBIH GEMBIRA DARIPADA MENERIMA"..
Ramai orang yang gagal dalam hidup ini kerana lebih mementingkan bagaimana untuk mendapatkan sesuatu, berbanding bagaimana untuk memberi sesuatu, Sedangkan mengikut kajian, orang yang berjaya dalam hidup ialah orang yang banyak memberi.

Kita akan bertanya, bagaimana hal ini boleh terjadi? Bukankah dengan menerima kita akan mendapat lebih, sebaliknya memberi akan mengurangkan.
Ya itu adalah hanya persepsi kita sahaja. hakikatnya amat berbeza. Memberi bukan mengurangkan, tetapi sebaliknya akan menambah.

Sudah menjadi sunnatullah, orang yang berjaya pada tahap biasa-biasa itu ialah orang membawa hanya dirinya seorang sahaja berjaya. Tetapi orang berjaya pada tahap luar biasa ialah orang yang membawa orang lain juga berjaya bersamanya. No man becomes rich unless he enriches others, tidak ada orang boleh kaya hingga dia mengayakan orang lain.

Percayalah, memberi kepada orang lain samalah seperti memberi kepada diri sendiri. Tangan yang menghulur bunga mawar pasti berbau wangi!

Jangan bakhil menabur kebaikan dan bersedekah.
Untuk itu kita mesti amalkan sikap memberi. Kita mesti memberi ilmu, pimpinan, panduan, kemahiran kepada orang di sekeliling kita.

Hakikatnya ini semacam sudah menjadi tradisi hidup para salafussoleh. Lihat sahaja Rasulullah SAW, dikenali sebagai pemimpin yang berjaya, di mana di bawah didikannya lahir ramai pemimpin lain yang berjaya. Antaranya Syaidina Abu Bakar r.a., Umar r.a., dan sebagainya. Begitu juga dalam kalangan ulama-ulama besar, ramai ulama yang dilahirkan hasil didikan Imam al-Syafi'i, Ahmad bin Hanbal, Malik dan Abu Hanifah.


No comments:

Post a Comment