Tuesday, August 9, 2011

PEKERJA YANG CEMERLANG



Saya ingin kongsikan kisah seorang wartawan menemu ramah 3 orang pekerja di sebuah tapak pembinaan. 3 orang pekerja itu membuat kerja yang sama, iaitu menyimen dinding bangunan. Mereka telah ditanyakan soalan yang sama. Berikut adalah soalan dan jawapan temu ramah itu :

Wartawan : "Awak sedang buat apa?"

Pekerja 1 : "Apa awak buta ke? Tak nampak ke, saya sedang menyimen bangunan inilah" (Wajahnya tidak ceria. Masam sahaja)

.....................................................................................................................................

Wartawan : "Awak sedang buat apa?"

Pekerja 2 : "Saya sedang menandatangani cek gaji saya." (Wajahnya selamba)

.....................................................................................................................................

Wartawan : "Awak sedang buat apa?"

Pekerja 3 : "Saya sedang membuat rumah untuk orang yang tiak punya rumah. Saya dapat bayangkan sebuah keluarga akan tinggal di rumah yang saya sedang buat ini." (Wajahnya tersenyum ceria)

Pekerja mana yang merupakan pekerja cemerlang?

.....................................................................................................................................

No comments:

Post a Comment