Thursday, August 18, 2011

ZIKIR DAN FIKIR


Mohon Ampun Atas Segala Dosa,

"Maka Aku katakan kepada mereka ; Mohonlah ampun kepada Tuhanmu, sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun". (QS. Nuh 10)

"Niscaya Dia akan mengirimkan hujan kepadamu dengan lebat". (QS. Nuh 11)

"Dan membanyakan harta dan anak-anakmu, dan mengadakan untukmu kebun-kebun dan mengadakan (pula di dalamnya) untukmu sungai-sungai". (QS. Nuh 12)

"Barang siapa yang selalu beristighfar, AllahSWT akan menjadikan keluh kesah jadi kegembiraan. Dan kesempitan menjadi keleluasaan". (HR. Ahmad dan Abu Dawud)

Istighfar yang dimaksudkan, bukanlah bacaan tanpa makna yang hanya diucapkan sahaja. Melainkan sebuah bentuk pengakuan dari lubuk hati atas dosa yang pernah dilakukan. Mengakui dengan segala kerendahan hati kepada Tuhan Yang Maha Pengampun dan berjanji untuk tidak mengulanginya dikemudian hari.

Seorang ahli hikmah, Al Hasan Al Jadubah, sebagaimana diriwayatkan oleh Al-Qurthubi dari Ibnu Shubiih;

  • Bila datang kepadanya seorang mengeluh kerana sengsara, ia hanya menjawab Istighfarlah (minta ampunlah kepada Allah SWT)
  • Datang lagi yang lain mengeluh kerana kelaparan, kemiskinan, kefakiran ia hanya menjawab Istighfarlah.
  • Datang yang lain lagi mengeluh kerana kemarau panjang yang menyebabkan kegersangan kebunnya, ia hanya menjawab beristighfarlah.

Ketika beliau ditanya mengapa jawabannya tidak lebih dari Istighfar? Beliau menjawab, saya tidak mengarang sendiri, ini adalah petunjuk dari Allah SWT. Lalu beliau membacakan QS. Nuh 10-12.


No comments:

Post a Comment