Wednesday, September 7, 2011

PERSARAAN




Minggu ini merupakan dimana Abi menempuh situasi baru, melalui hari-hari sebagai seorang pesara.

Gambaran persaraan yang Abi dapat sebelum bersara Abi kongsikan di sini.

Persaraan ialah lambang usia yang sudah meningkat dan upaya kerja yang semakin kurang atau susut.
Secara psikologi, perasaan gambarannya berehat daripada kerja yang bersifat rutin. Bakal melalui rehat yang panjang sehingga akhir umur. Ada juga yang mempunyai simpanan lalu berfikir untuk mengerjakan haji atau umrah ataupun membanyakkan ibadah di masjid dan surau.

Bersara juga menggambarkan kesunyian yang bakal dialami di rumah. Kalau dahulu, di rumah riuh dengan tawa ceria anak dan cucu, tetapi kini anak-anak sudah ada rumah yang berasingan dan jauh pula daripada ibubapa.

Bersara juga digambarkan sebagai permulaan datangnya penyakit. Sudah ada pil-pil ubat diambil setiap hari dan minyak angin sentiasa menjadi teman. Klinik atau hospital ialah destinasi baru yang sering dilawati.

Begitulah takdir hidup; yang muda menjadi tua, yang sihat bertukar menjadi sakit, yang ceria kini rasa sunyi dan jauh daripada keriuhan anak dan cucu. Ada juga yang bersara dengan badannya masih sihat dan tenaga bekerjanya masih kuat.

Bersara bermakna mengalami rutin baru dalam hidup dan ia boleh membawa kesan yang lain pula. Apabila sudah bersara bermakna perlu bangun awal, mengerjakan solat, sedikit riadah, minum pagi bersama pasangan, ke pasar, membaca akhbar, berkebun, tidur, makan dan tidur lagi. Inilah biasanya yang berlaku.

Tetapi bagi yang yang berbakat dan ada kebolehan serta banyak pengalaman, bersara boleh menjadi gelombang kedua dalam melakukan sesuatu yang bemanfaat. Sumbangan terhadap masyarakat harus terus diberi. Ilmu dan kemahiran yang ada perlu terus dikongsi.

No comments:

Post a Comment