Sunday, June 12, 2011

HIDUP SATU ANUGERAH


Hidup ini bukanlah suatu jalan yang mendatar dan ditaburi bunga-bungaan melainkan adakalanya ia disirami airmata dan juga darah.

Anda tentunya pernah mendengar cerita kanak-kanak yang berjalan dalam tidurnya. Pernahkah anda sendiri mengalaminya? Orang berjalan dalam tidur tidak sedar apa yang dilakukannya. Bila ditegur tidak menjawab, berjalan dengan mata terpejam, terkapai-kapai bila dikejutkan daripada lenanya. Mungkin selepas itu, dia akan kembali semua ke katil untuk meneruskan tidurnya.

Begitu juga dengan kehidupan ini. Sesetengah orang masih lagi tidak sedar apa yang dilakukannya dalam kehidupan ini. Mereka seolah-olah sedang tidur sambil berjalan dalam realiti kehidupan yang dilalui. Mereka hanya sedar apabila diberitahu masa untuk pencen dan berhenti daripada kerja sudah tiba. Mereka hanya berasa sudah tua apabila melihat dalam banyangan cermin pada hakikatnya uban di kepala sudah memutih.

Elakan diri daripda menjadi orang seperti ini. Jangan biarkan diri terumbang-ambing. Sedangkan anda mempunyai banyak pilihan dan peluang dalam kehidupan ini. Layarilah kehidupan dengan penuh makna. Sesungguhnya kehidupan anda adalah makna yang anda berikan. Berikan yang terbaik. Berikan yang terhebat.

No comments:

Post a Comment